Projekty edukacyjne są formą zorganizowanej pracy uczniów wokół konkretnego i rzeczywistego problemu. Podczas pracy nad projektem uczniowie zdobywają wiedzę, rozwijają umiejętności i kształtują określone postawy. Zakłada on większą swobodę i odpowiedzialność uczniów za efekty pracy niż zwykłe zadania edukacyjne, a także wymaga, aby uczniowie ze sobą współpracowali. 

Projekty edukacyjne umożliwiają odniesienie wiedzy szkolnej do rzeczywistych zagadnień i problemów, uczą ważnych kompetencji społecznych, jednocześnie są sposobem na zwiększenie motywacji uczniów.

Projekty edukacyjne mogą znacząco różnić się między sobą. Można jednak wyróżnić ich dwa podstawowe typy o odrębnej charakterystyce: projekty społeczne i projekty badawcze.

Projekty także:

  • uczą systematyczności, planowania i zarządzania,
  • są dobrym narzędziem do wspierania interdyscyplinarności, a poprzez to wspierają także współpracę nauczycieli i wzajemną wymianę doświadczeń,
  • rozwijają kompetencje proinnowacyjne takie jak współpraca, rozwiązywanie problemów, samodzielność myślenia, zarządzanie sobą i liderstwo.