BIP

Drugi Maraton z Fizyki

2011-04-14

W nocy z 1 na 2 kwietnia br. odbył się drugi nocny maraton z fizyki pod hasłem:
„Doświadczenia młodych naukowców”. Podczas tego spotkania grupa uczniów z klasy 2i, pod kierunkiem i nadzorem pani Benedykty Krogulec, przeprowadziła szereg doświadczeń i pokazów doświadczeń fizycznych.
Miedzy innymi przeprowadzono doświadczenia na próbę podważenia prawa Archimedesa, demonstrowano efekt Magnusa i nurki Kartezjusza, rozważano co powoduje „ sympatie” i „antypatie” miedzy krążkami aluminium i korka, obserwowano jak „tańczą” żyletki wrzucone do wody, naukowo umotywowano zdmuchiwanie kartki, obserwowano jak zachowa się jajko w szklance z wodą i w szklance z osoloną wodą,, próbowano odpowiedzieć dlaczego woda wylewa się ze szklanki, a nie wylewa się z flakonika z woda kolońska. Przeprowadzono też „słynne” zadanie zastanawiając się jak zmieni się poziom wody w basenie, jeśli z łódki do basenu panowie wrzucą kamień i czy tak samo zmieni się poziom wody w basenie, jeśli panowie wyrzucą do basenu drewniane wiosła o łącznym ciężarze równym ciężarowi kamienia?
Ponadto przypomniano sobie doświadczenie z wykorzystaniem maszyny elektrostatycznej oraz obserwowano linie pola magnetycznego. Uczniowie po przeprowadzeniu doświadczeń i pokazów analizowali wyniki obserwacji. Z nich były zaskakujące, choćby te dotyczące „słynnego” zadania: - nabieramy ¾ szklanki wody. Do szklanki wkładamy nakrętkę, a do nakrętki monety, tak aby nakrętka zanurzyła się prawie całkowicie w wodzie. Poziom wody w szklance zaznaczamy przyklejając kawałek taśmy do zewnętrznej powierzchni ścianki szklanki. Za pomocą pincety ostrożnie wrzucamy monety na dno szklanki. Poziom wody w szklance obniża się. Dzieje się tak dlatego bo monety w nakrętce wypierają tyle wody ile same ważą,; gdy znajda się na dnie szklanki wypierają tylko tyle wody ile zajmuje ich objętość.
Uczniowie oglądali także filmy o Kosmosie i Wszechświecie oraz pracowali w sali komputerowej opracowując wnioski do doświadczeń i pokazów. Była to kolejna edycja takich zajęć zapoczątkowana w tym roku szkolnym. Cieszy się ona zainteresowaniem i uczniowie chętnie się angażują w wykonywanie doświadczeń i pokazów. Najbardziej cieszy fakt, że nie maja dosyć i dopytują się o kolejne edycje.

Autor:
Benedykta Krogulec